Henkilökuvat vaalikampanjassa – näin hyödynnät ne tehokkaasti
Henkilökuvat vaalikampanjassa – näin hyödynnät ne tehokkaasti

Henkilökuvat vaalikampanjassa – näin hyödynnät ne tehokkaasti

Vaalikuvaus, vaaliehdokas, henkilöbrändäys

Hyvin suunnitellut henkilökuvat ovat vaalikampanjan monikäyttöisin sisältö. Ne rakentavat ehdokkaan uskottavuutta, vahvistavat viestiä ja luovat visuaalista tunnistettavuutta eri kanavissa – somessa, verkkosivuilla, painotuotteissa ja ulkomainonnassa. Parhaimmillaan henkilökuvat tuovat ehdokkaan persoonan lähemmäksi äänestäjää. Tässä artikkelissa näytän konkreettisesti, miten yksi kuvauspäivä voi tuottaa materiaalin koko kampanjan tarpeisiin.

Kuvasin Sami Kuuselan kuntavaalikampanjaa varten laajan henkilökuvapaketin. Hänellä oli aikeena kampanjoida monipuoliseti eri medioissa, somessa ja omilla nettisivuillaan ja jalkautua toreille. Kampanja starttasi kun tammikuussa 2025 kuvasimme sekä studiossa ja lokaatiossa. Suunnittelin ja visioin kuvia, minkälaista tunnelmaa haetaan ja ihan konkreettisesti minkälaiset asut toimisi ja toisi Kuuselan persoonaa esiin. Suunnittelin myös hiusten tyyliä ja hän kävikin ennen kuvausta parturissa.  Sami Kuusela kertoo kokemuksestaan itse kuvauksista ja myös miten monipuolisesti kuvia hyödynnettiin kampanjassa:

”Osasin odottaa hyvää, koska tunsin Millan maineen henkilökuvaajana, mutta kuvat ylittivät ihan kaikki odotukseni.”

”Itse kuvaukset olivat hauskat. Millan rento ja innostava ote vei heti jännityksen pois tilanteesta. Teimme hommia monta tuntia, kuvasimme paitsi studiossa, myös muutamassa lokaatiossa ja aina tunsin olevani ammattimaisissa käsissä. Siksi kai ilmeenikin onnistuivat paremmin kuin koskaan ennen.

Vaalikuvia tuli hieno nippu erilaisiin käyttötarkoituksiin. Oli itse asiassa vaikea valita “pääkuvaa” eli kampanjan kärkiotosta, joka monistetaan erilaisiin materiaaleihin kuten esitteisiin, vaaliviiriin tai ulkomainontaan. Mutta lopulta siihen löytyi mahtava kuva.

Olen ammattini vuoksi (olen toimittaja ja esiintyjä) ollut usein kuvattavana, mutta voin sanoa, että Millan kanssa saattoi olla kaikkein hauskinta. Ja ennen kaikkea: lopputulos oli mahtava.

”Näytän kuvissa dynaamiselta, komealta ja uskottavalta – vaikkei aina siltä itsestä tunnu. Mutta silti olin täysin tunnistettava, ja olen saanut tästä palautetta kavereiltanikin.”

Millan ottamia kuvia on pelkästään kehuttu. Mikä on harvinaista, jos tuntee välillä näsäviisauksiin erehtyvän someyleisöni. Kampanjassa näkyi, kuinka riittävä määrä riittävän edullisia laatuvalokuvia auttaa tuottamaan erilaisia kampanjatuotteita.

Vaalikoneisiin, someen ja muualle internetiin löytyi monta hienoa kuvaa, joita käytimme päivityksissä, profiilikuvina ja monessa muussa käyttötarkoituksessa.

Lisäksi teimme hienot flyerit, upean beach flagin ja ulkomainoskampanjan mm. joukkoliikennevälineisiin ja digitaaliseen mainontaan ulkonäytöille.

Bonuksena Milla kuvasi kaksi videota, joita käytimme kampanjassa.

Viestinnän ammattilainen Mari Kiviniemi oli mukana Kuuselan viestintätiimissä ja hän kertoo: “Visuaalinen viestintä on kampanjoinnissa tosi tärkeää, sitä tarvitsee koko ajan ja joka paikkaan – jos saat mainospaikan pikaratikkaan, niin sen ruudun speksit ovat aivan eri kuin mitkä jo tehtiin muualle. Tai jossain on yhtäkkiä keskustelu, johon haluaisit osallistua visuaalisella viestillä. Kaiken pohjana ovat hyvät valokuvat, jotka Samista otti taitava Milla von Konow.”

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *