Hyvä kuva syntyy kyvystä nähdä ja olla läsnä
Hyvä kuva syntyy kyvystä nähdä ja olla läsnä

Hyvä kuva syntyy kyvystä nähdä ja olla läsnä

Anne Nenonen kävi haastattelemassa ja kuvaamassa minua Viestintätoimisto Joy&Orderin blogiin. 

Kohtaamme kuvia koko ajan ja kaikkialla. Kuvien merkitys viestinnässä on kasvanut viime vuosien aikana huimasti. Yhä useammin katsomme ensin kuvan, ja päätämme sen perusteella, ansaitseeko viesti huomiomme ja aikaamme. Kutsuimme kuvaajaystävämme Milla von Konowin kahville ja kysyimme häneltä, mikä on kuvien merkitys ja mistä hyvät kuvat syntyvät.

Mistä on hyvä kuva ja kuvaaja tehty?

Kuva on olennainen osa viestiä ja tarinankerrontaa. Se voi välittää ja luoda tunnelmaa tai sillä voidaan kertoa asia niin kuin se on. Kuva on alkukantainen viestinnän muoto, jota kaikki kaikissa kulttuureissa ympäri maailman ymmärtävät. Kuva lähtee rakentumaan ympäristöstä tai aiheesta tehdystä havainnosta: tarkat havainnot ovat kaiken perusta, Milla korostaa.

Hyvä kuvaaja tarvitsee kykyä, taitoa ja intuitiota. Kamera on vain väline, joka toki pitää hallita, jotta visio valottuu kuvaksi. Hyvä kuvaaja auttaa kuvasuunnittelussa ja osaa tarkentaa  toimeksiantoa: selkiyttää kuvien käyttötarkoitusta, miettiä sopivia kuva-aiheita, mitä ja missä kuvataan, missä medioissa kuvia käytetään ja miten kuvat tukevat asiakkaan visuaalista ilmettä.

Miten lähestyt kuvattavaa kuvaustilanteessa?

Millan vinkki kuvaajalle on olla oma paras itsesi. Kuvaustilanne on intiimi ja intensiivinen vuorovaikutustilanne. Se on syytä rauhoittaa niin, ettei tilanteessa ole ylimääräisiä ihmisiä.  Parhaimmillaan kuvaaja kaivaa esiin ihmisen oman valon lempeällä ohjauksella ja vahvalla omalla läsnäolollaan. Milla itse on kuvaustilanteessa keskittynyt, rento ja kannustava. Pilkettä silmäkulmassa pitää aina olla, hän muistuttaa.

Millainen on hyvä toimeksianto?

Hyvän toimeksiannon taustalla on asiakas, joka arvostaa ammattimaisesti otettuja, laadukkaita kuvia. Ihannetilanteessa toimeksianto on suoraviivainen – asiakas tietää, missä kuvia tullaan käyttämään, eikä toimeksianto muutu moneen kertaan matkan varrella.

Kuvat kertovat yrityksestä paljon ja huonoilla kuvilla voidaan pilata hyväkin asia ja viesti. Kun käytät ammattilaista, et tarvitse hyvää tuuria hyvien kuvien nappaamiseksi. Homma hoituu kerralla kuntoon.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *